Aktualno 24.3.2016 8:55

Fotografski servis STA beleži 10-letnico delovanja

Ljubljana, 24. marca - Fotografski servis Slovenske tiskovne agencije - STAfoto v teh dneh praznuje svojo 10. obletnico. Od leta 2006 se je v bazi servisa STAfoto nabralo približno 700.000 fotografij, vsak dan pa je bogatejša za 150 novih. Zaradi trenda po diverzifikaciji ponudbe je STAfoto v zadnjih letih svojo dejavnost razširil z novimi storitvami in produkti.

Ljubljana, Tivolska 50.
Fotografska razstava ob 20 letnici STA.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Fotografski servis STA je z delovanjem pričel spomladi 2006. Glavni izziv v začetku je bil "postati primerljiva tiskovna agencija - ne samo z vestmi, ampak tudi s fotografijami," pojasnjuje takratna direktorica STA Lidija Pavlovčič.

Ob prevzemu vodstva STA, decembra 2005, se je Pavlovčičeva odločila, da mora biti prvi premik v razvoju zagon foto servisa. Odločitev za ustanovitev foto servisa je bila po 15 letih delovanja STA po pojasnilih Pavlovčičeve nujen korak. "Navsezadnje sta 'beseda in slika' osnova agencijskega servisa, tako rekoč agencijski minimum," pravi.

Osrednji motiv za zagon foto servisa pa je bil seveda povečati prihodke s prodajo fotografij. "Storitev fotografskega spremljanja vladnih dogodkov doma in po svetu so tedaj izvajali najeti fotografi, ta prostor pa bi po mojem mnenju morala zasesti tiskovna agencija, ki je navsezadnje v lasti države," je še povedala Pavlovčičeva.

Daniel Novakovič, ki je kot prvi fotograf pričel z delom na STA, je ob tem poudaril, da se je STA za uvedbo foto servisa odločila med zadnjimi tiskovnimi agencijami v Evropi. "Agencije na področju nekdanje Jugoslavije so veliko investirale tudi v fotografijo, saj so poznale njeno moč in sporočilnost," meni Novakovič. Svoje fotografske ekipe so že imele tudi redakcije drugih slovenskih medijev, kar je predstavljajo dodaten izziv pri sprejemanju domače agencijske fotografije.

Veliko vlogo pri zagonu foto servisa STA je imel tudi tehnični oddelek STA, ki je poskrbel, da je programska oprema nastala znotraj hiše. Slednje je bilo pomembno za to, da so se nadaljnje spremembe in posodobitve lahko odvijale v zelo kratkem času.

Manjše agencije težje konkurirajo na globalnem trgu

Razmere na trgu fotografije so z vidika agencijske fotografije, ki je najbolj odvisna od medijev, zelo otežene, meni vodja foto servisa STA Nejc Kastner. Manjše agencije zaradi monopolizacije s strani največjih agencij čedalje težje konkurirajo na mednarodnem trgu, domači trgi pa so pogosto zasičeni s ponudbo. Večina agencij krči število hišnih fotografov in glede na trenutne potrebe najema samostojne fotografe.

Velike medijske hiše varčujejo na vseh področjih, naročniki pa čedalje bolj gledajo na ceno, opaža Kastner. "Zaradi relativno ugodne dostopnosti fotografske opreme je precej naraslo število fotografov, ki v boju za obstoj na trgu svoje storitve ponujajo po dampinških cenah, kakovost opravljenega dela pa ni vedno na najvišji ravni. Profesionalni fotografi se tako soočajo s številnimi problemi in vedno hujšim bojem za preživetje."

Tudi Novakovič opaža, da je eden izmed ključnih problemov padec komercialne vrednosti fotografije, ki se je zgodil z digitalizacijo in popularizacijo fotografije. "Danes se s fotografijo ukvarjajo tudi tisti, ki se nekoč ne bi. Včasih je bil vstop fotografa v profesionalno fotografijo nekoliko daljši kot danes. Se pa scena čez čas malo prečisti, ker tega tempa in vsebine ne zmore vsak," meni Novakovič.

Težnja po diverzifikaciji ponudbe

Trendi na področju fotografije po besedah Kastnerja stremijo k večji diverzifikaciji produktov, saj le to omogoča preživetje na zahtevnem medijskem trgu. "Za STA, ki deluje na majhnem trgu, je to še toliko bolj pomembno, zato v zadnjih letih svojo osnovno dejavnost širimo z novimi storitvami in produkti, na primer komercialno fotografijo po želji naročnika, posnetki iz zraka s pomočjo brezpilotnih letalnikov, večjo ponudbo t.i. stock posnetkov, iskanjem novih naročnikov izven ustaljenih kanalov - družbena omrežja."

Tudi po mnenju Novakoviča bo v prihodnje nujno okrepiti področja, na katerih fotografski servis STA še ni prisoten, "a v sodelovanju in v skladu s prodajo," poudarja. "Namen fotografije je namreč njena objava in distribucija. Če ni objavljena, je izgubila svoje osnovno poslanstvo."

Fotografi foto servisa STA

Za fotografije v fotoservisu STA je doslej skrbelo že 11 fotografov. Trenutno ekipo sestavljajo Daniel Novakovič, Tamino Petelinšek, Nebojša Tejić, Stanko Gruden, Anže Malovrh in Thierry Monasse v Bruslju. V preteklosti pa so z nami sodelovali tudi Domen Grögl, Dejan Mijovič, Matej Leskovšek, Tina Kosec in Nada Mihajlovič. Fotografije pa poleg profesionalnih fotografov dnevno prispeva tudi razvejana mreža dopisnikov STA. Prve fotografije v foto servisu segajo v leto 2002, redna produkcija pa se je začela leta 2006.

Fotografski servis STA dnevno zagotavlja fotografije najpomembnejših političnih, gospodarskih, kulturnih in športnih dogodkov v državi ter fotografije s področja zabave in zanimivosti. Poleg lastnih fotografij vključuje ponudba STA tudi foto gradivo partnerskih agencij, s katerimi ima STA vzpostavljeno izmenjavo fotografij (Xinhua, Beta, Tanjug, Hina).